Защо водородът никога няма да бъде бъдещето на електрическите коли

Защо водородът никога няма да бъде бъдещето на електрическите коли

Преди десет години изглеждаше сякаш има два потенциални претендента, които да заменят изкопаемите горива за личен транспорт – електричество и водород. Бяха се възложили големи надежди на водорода. Можеш да пълниш колата си точно както с изкопаемо гориво, но вместо вредни газове, излизащи от ауспуха, отработените газове ще бъдат чисти водни пари. Звучеше като перфектната стъпка напред към по-зелено бъдеще, където можем да продължим да използваме автомобилите си както преди, само че без екологичните недостатъци. В сравнение с чакането при зареждането на батерията на електрическия автомобил, водородът изглеждаше като много по-удобен вариант.

индикатор резервоар при електрически автомобили

Статистика

Но десет години по-късно е много ясно, че електрическите превозни средства с батерии доминират в преминаването към по-екологосъобразен транспорт. До края на 2019 г. само 7500 коли с водород са били продадени по целия свят. До края на 2018 г. обаче вече е имало над 5 милиона електрически превозни средства в световен мащаб и продажбите се ускоряват значително бързо. Според Обществото на производителите и търговците на автомобили, в Англия електрическите коли достигат 4.3 % от общия пазар за автомобили до към май 2020 г., което представлява увеличение от 131.8 % от 2019 г. насам. Електрическите коли започват да предизвикват автомобилите с изкопаеми горива, а техните алтернативи с горивни клетки не показват резултати.

Тойота е пример за компания, която наистина вярваше в бъдещето на водородните автомобили, и произведе много достоверна концепция за тях през 2011 г., която се превърна в модела Мирай, който излезна на пазара през 2015 г. През 2021 г. ще бъде пуснато второ поколение. И други известни марки се опитаха да се включат в тази глобална иновация. Хонда също са произвели няколко автомобили с горивни клетки като FCX Clarity. Хюндай имат модела Туксон. Така че има възможности за избор и тези превозни средства са доста жизнеспособни за всекидневна употреба, като Тойота Мирай предлага пробег от 502 км на резервоар, а при Хонда Clarity достига до 590 км на резервоар.

зелен автомобил

Предимства на елетромобилите

Защо превозните средства с водородни горивни клетки не са пожънали същия успех като електрическите коли с батерии, като се има предвид удобството им? Юни 2019 г. може да се приеме като определяща точка в развитието на водородните автомобили. Тогава химически завод, произвеждащ хидроген в Санта Клара, избухва, оставяйки потребителите на водородни автомобили в Калифорния без гориво. Само няколко дни след това, още една такава станция в Сандвика, Норвегия също пламва. Това наистина показа на света, че водородът може да бъде много опасен експлозивен газ – сякаш вече не сме го знаели. Все пак не съм чувал за никакви случаи  на детонация при самите коли, а резервоарите им са заредени с кевлар, за да се предпазят от тази експлозивна възможност. Но все пак, това едва ли беше една много вдъхновяваща серия от събития.

компоненти на автомобил с водородна клеткаОпасенията за безопасността обаче не са основната причина, поради която водородът е далеч по-нисшият вариант за лично транспортиране, в сравнение с електрически автомобили с батерии. Ако една от основните ви цели е да пазите планетата, електрическите коли са значително по-енергийно ефективни от водородните, когато вземете предвид цялата серия от стъпки между генерирането на енергия и задвижването. При електрическите коли, след като електроенергията се генерира – да се надяваме от възобновяеми източници – при доставката до вашето превозно средство се губят около 5 %. При зареждането и изпразването на батерията след това се губят  още 10 %. И накрая, двигателят хаби още 5 % при шофиране на автомобила. Това води до пълна загуба от 20 %. При водородните коли тази загуба е около 3 пъти по-голяма.

Зареждане на електрически автомобили

Победителят

Вземайки предвид броя на електрически коли на пътя, водородните автомобили вече са загубили тази битка и няма как да наваксат. Електрическите коли са жизнеспособна форма на личен транспорт в най-развитите западни нации. Има много възможности с над 320 км пробег, а Тесла дори достигат 640 км. В повечето развити западни страни точките за зареждане на електрически автомобили надхвърлят броя на бензиностанциите. Битката за бъдещето на зеления личен транспорт приключи и електрическите автомобили с батерии вече спечелиха.

Автор: Петър Н. Нейчев

За автора

Коментар: