Защо водородът никога няма да бъде бъдещето на електрическите коли

Преди десет години изглеждаше сякаш има два потенциални претендента, които да заменят изкопаемите горива за личен транспорт – електричество и водород. Бяха се възложили големи надежди на водорода. Можеш да пълниш колата си точно както с изкопаемо гориво, но вместо вредни газове, излизащи от ауспуха, отработените газове ще бъдат чисти водни пари. Звучеше като перфектната стъпка напред към по-зелено бъдеще, където можем да продължим да използваме автомобилите си както преди, само че без екологичните недостатъци. В сравнение с чакането при зареждането на батерията на електрическия автомобил, водородът изглеждаше като много по-удобен вариант.

индикатор резервоар при електрически автомобили

Статистика

Но десет години по-късно е много ясно, че електрическите превозни средства с батерии доминират в преминаването към по-екологосъобразен транспорт. До края на 2019 г. само 7500 коли с водород са били продадени по целия свят. До края на 2018 г. обаче вече е имало над 5 милиона електрически превозни средства в световен мащаб и продажбите се ускоряват значително бързо. Според Обществото на производителите и търговците на автомобили, в Англия електрическите коли достигат 4.3 % от общия пазар за автомобили до към май 2020 г., което представлява увеличение от 131.8 % от 2019 г. насам. Електрическите коли започват да предизвикват автомобилите с изкопаеми горива, а техните алтернативи с горивни клетки не показват резултати.

Тойота е пример за компания, която наистина вярваше в бъдещето на водородните автомобили, и произведе много достоверна концепция за тях през 2011 г., която се превърна в модела Мирай, който излезна на пазара през 2015 г. През 2021 г. ще бъде пуснато второ поколение. И други известни марки се опитаха да се включат в тази глобална иновация. Хонда също са произвели няколко автомобили с горивни клетки като FCX Clarity. Хюндай имат модела Туксон. Така че има възможности за избор и тези превозни средства са доста жизнеспособни за всекидневна употреба, като Тойота Мирай предлага пробег от 502 км на резервоар, а при Хонда Clarity достига до 590 км на резервоар.

зелен автомобил

Предимства на елетромобилите

Защо превозните средства с водородни горивни клетки не са пожънали същия успех като електрическите коли с батерии, като се има предвид удобството им? Юни 2019 г. може да се приеме като определяща точка в развитието на водородните автомобили. Тогава химически завод, произвеждащ хидроген в Санта Клара, избухва, оставяйки потребителите на водородни автомобили в Калифорния без гориво. Само няколко дни след това, още една такава станция в Сандвика, Норвегия също пламва. Това наистина показа на света, че водородът може да бъде много опасен експлозивен газ – сякаш вече не сме го знаели. Все пак не съм чувал за никакви случаи  на детонация при самите коли, а резервоарите им са заредени с кевлар, за да се предпазят от тази експлозивна възможност. Но все пак, това едва ли беше една много вдъхновяваща серия от събития.

компоненти на автомобил с водородна клеткаОпасенията за безопасността обаче не са основната причина, поради която водородът е далеч по-нисшият вариант за лично транспортиране, в сравнение с електрически автомобили с батерии. Ако една от основните ви цели е да пазите планетата, електрическите коли са значително по-енергийно ефективни от водородните, когато вземете предвид цялата серия от стъпки между генерирането на енергия и задвижването. При електрическите коли, след като електроенергията се генерира – да се надяваме от възобновяеми източници – при доставката до вашето превозно средство се губят около 5 %. При зареждането и изпразването на батерията след това се губят  още 10 %. И накрая, двигателят хаби още 5 % при шофиране на автомобила. Това води до пълна загуба от 20 %. При водородните коли тази загуба е около 3 пъти по-голяма.

Зареждане на електрически автомобили

Победителят

Вземайки предвид броя на електрически коли на пътя, водородните автомобили вече са загубили тази битка и няма как да наваксат. Електрическите коли са жизнеспособна форма на личен транспорт в най-развитите западни нации. Има много възможности с над 320 км пробег, а Тесла дори достигат 640 км. В повечето развити западни страни точките за зареждане на електрически автомобили надхвърлят броя на бензиностанциите. Битката за бъдещето на зеления личен транспорт приключи и електрическите автомобили с батерии вече спечелиха.

Автор: Петър Н. Нейчев

За автора

Коментар: