Как нарастна стойността на Тесла – най-ценния производител на автомобили в света?
Дори по време на пандемия, Тесла продължава да достига нови висоти. Компанията, която започна с проблемен старт преди малко над 15 години, сега се превърна в най-ценния автомобилен производител в света – надминавайки промишлени гиганти като Тойота и Волксваген. Този рекорд идва след една година на постоянен растеж, който само се забави малко поради отрицателното въздействие на COVID-19 върху продажбите на нови автомобили. Въпреки тези неблагоприятни фактори, оценката на Тесла скочи с впечатляващи 375 % от това време миналата година.
Как стойността на Тесла продължава да расте, въпреки продължителни коментари, че компанията е надценена? Ще обявят ли шортселърите дългоочакваната победа или има още по-отворен път напред?
Надпреварата на Тесла до върха
По-рано тази година, Тесла достигна впечатляващ етап от своето развитие, надминавайки стойността на GM и Форд комбинирани. Оттогава, акциите на автопроизводителя продължават да са възходящи.
Благодарение на популярността на Модел 3, Тесла продаде повече автомобили през 2019 г., отколкото през последните две години, взети заедно:
Компанията също така предприема големи стъпки за изграждане на производствения си капацитет.
Остин, Тексас и Тулса, Оклахома в момента се опитват да привлекат новата фабрика на Тесла на тяхна територия. Компанията също така увеличава своето глобално присъствие с изграждането на Гига Берлин, първата европейска производствена база, както и със завършването на разширяването на своето Гига Шанхай съоръжение в Китай.
Битката между съименици
Най-новото качване в цената на Тесла е предизвикана главно от изтекла вътрешна информация за дадено указание от главния изпълнителен директор на Тесла, Илон Мъск, което подтиква персонала на компанията да даде всичко от себе си, за да изведе електрически полукамиони на световния пазар.
Разбира се, ентусиазмът на Мъск за полукамиони не идва от нищото. Друга компания, Никола (също кръстена на известния изобретател Никола Тесла), е фокусирана върху електрифицирането на около два милиона камиона, които се оперират на пазара в САЩ.
Въпреки че Никола все още не са произвели автомобил, пазарната им капитализация е нараснала до 24 милиарда долара, което прави оценката на компанията почти същата като на Форд. Подобно на Тесла, компанията вече има предварителни поръчки от големи компании, които искат да добавят електрически камиони към своите автопаркове за доставка.
За големите марки, които се опитват да спазват изискванията за опазване на околната среда, товарните автомобили с нулеви емисии са лесно решение, особено ако превозните средства изпълняват очакванията, че стават по-евтини през жизнения цикъл на автомобила. Големият въпрос е кой автомобилен производител ще се възползва от този мега пазар първи?
Автор: Петър Нейчев